Vakantie 2010 Noorwegen 13 September 2010
Iets voor negen uur zijn we vertrokken voor de rit naar Vrådal, ons laatste adres. We hadden een routebeschrijving maar voor de zekerheid hebben we de navigatie er ook bij aan gezet. Bij vertrek gaf de navigatie een route aan die meer dan 130 kilometer meer was dan de routebeschrijving. Het antwoord kwam al snel want 10 kilometer op weg, bij de rotonde in Vinje, gaf de navigatie aan dat we de derde afslag moesten nemen, dit is richting Flåm, de routebeschrijving gaf de eerste afslag aan, richting Voss.

De oorzaak lag in het feit dat ik de navigatie zodanig in had gesteld dat de afstand over de weg berekend werd, dus zonder obstakels. De routebeschrijving wees ons erop dat we in Bruravik de pont moesten nemen naar de overkant van het Hardangerfjord naar Brimnes. En inderdaad, aan de overkant was de navigatie de weg niet meer kwijt en vertelde de navigatiedame weer netjes waar we naar toe moesten. Ze waren hier trouwens druk bezig om een brugverbinding te maken tussen de beide oevers, de Hardangerbrua (inmiddels gereed, daarmee is de ferry uit de vaart)

De overtocht duurde trouwens 10 minuten en de kosten, 109 Kronen. Aan wegnummer 13, die langs het oever van Sørfjorden loopt, zijn veel boomgaarden met fruitbomen. Ongeveer 14 km. na het verlaten van de ferry kwamen we langs een mooie parkeerplaats met picknicktafels en een kraampje waar appels en pruimen verkocht werden. Gea is gek op fruit en heeft gelijk een bakje met heerlijke pruimen gekocht. Op het moment dat ik even aan het wandelen was kwam er nog een VW T4 camper met een Nederlands kenteken de parkeerplaats op gereden. Het uiterlijk van die bus was identiek aan een VW bus die ik wel eens in Hengelo had zien rijden. Tot onze stomme verbazing bleken dit Hans en Petra uit Hengelo te zijn.

Een tijd geleden heb ik ooit eens mailtje van hun gehad omdat ze ons website adres, dat op onze bus staat, hadden onthouden. Zij waren net zo verbaasd als ons, zo’n groot land en dan mensen uit je eigen stad tegen komen. Nadat we een aantal foto’s hadden geschoten, o.a. van beide bussen, en we bijgepraat waren zijn we samen verder gereden. Bij de schitterende dubbele Låtefossen watervallen zijn wij even gestopt en zijn Hans en Petra doorgereden. Het water van deze dubbele waterval stort met enorm veel geweld naar beneden en laat een waaier van nevel achter over de weg. Verderop kwamen we uit op de weg E134 die door het Røldal omhoog gaat naar het Hardangervidda, een immense hoogvlakte, de grootste van Europa, dat op meer dan 1000 meter boven de boomgrens ligt.

Hier hebben we nog even gepraat met Hans en Petra die daar koffiepauze hielden. Terwijl de omgeving steeds groener en bosrijker werd met veel meertjes, en we de eeuwige sneeuw achter ons hadden gelaten, zijn we in Brunkeberg afgeslagen naar wegnummer 41, richting Eidstod. Na nog een aardige pas met haarspeldbochten kwamen we om 17.15 uur aan bij het Vrådal hotel waar we ons moesten melden. Hier hebben we de laatste voucher afgegeven, de sleutel ontvangen van ons vakantiehuisje, en tekst en uitleg gekregen waar we het park konden vinden. Vrådal Panorama Hytter ligt ongeveer 4 kilometer verwijderd van het hotel, de weg er naar toe werd ons door de manager van het hotel m.b.v. een kaartje uitgelegd en was overigens eenvoudig te vinden. De ligging van dit park is geweldig en de huisjes passen qua uiterlijk goed in omgeving. Het is hoofdzakelijk, net als het vorige park, gericht op wintersport. Er zijn skiliften en enkele afdalingen.

Ook hier zijn ze nog druk aan het bouwen en af en toe komt er een grote vrachtauto voorbij. Van de bouwwerkzaamheden hebben we overigens weinig hinder ondervonden. Het huisje waar wij gebruik van mochten maken was erg knus. De begane grond had vloerverwarming en bestond uit een klein halletje, een niet al te grote kamer met houtkachel, hoekbank, 3 stoelen, salontafel en een keukentje met vaatwasser, oven en een elektrisch kooktoestel. In de keuken stond de eethoek, pannen en bestek waren er in overvloed. Ook op de begane grond een doucheruimte met toilet en wasbak. De bovenverdieping bestond uit 3 slaapkamers waarvan er twee met een tweepersoons bed en 1 slaapkamer met 2 stapelbedden. Ook hier een toilet met wasbak.